Deze
week is het weer de dag van de leerplicht. De leerplichtwet dateert uit
1969; ik was toen 4 jaar en ging naar de kleuterschool. Dat vond ik leuk en
spannend.
Maar een wet is maar een wet en het woord leerplicht is echt niet meer van deze
tijd. Ik spreek liever van een leerrecht, want ieder kind heeft het recht om te
leren. In het Internationale Verdrag inzake de Rechten van het Kind is dit ook
opgenomen:
Elk kind heeft het recht op onderwijs dat hem/haar voorbereidt op een actief,
verantwoordelijk leven als volwassene in een vrije samenleving met respect voor
anderen en de omgeving. Dit verdrag dateert ook alweer van 1989. Ik was toen 24
jaar en net gestopt met mijn studie.
Hoewel
cijfers en statistieken beweren dat het goed gaat met Nederlandse kinderen,
zijn er wel blijvende zorgen. In 2014 stelde kinderombudsman Marc Dullaert: Een
op de negen kinderen leeft in armoede en goed onderwijs op maat voor kinderen die
extra zorg nodig hebben, wordt maar geen vanzelfsprekendheid.’”
Goed onderwijs is onderwijs dat
uitdaagt en dat recht doet aan de drie psychologische basisbehoeften van ieder
mens; relatie, autonomie en competentie. De school is een leergemeenschap, maar
de school moet ook en vooral een leefgemeenschap zijn. Onze samenleving wordt
steeds diverser en dat zien we ook terug in het MBO.
School hoort een plek te zijn waar je graag naar toe gaat om jezelf te
ontwikkelen; als vakman of vakvrouw, als burger en als mens. Een plek waar je
soms in de schoolbankjes zit en soms in een praktijkomgeving werkt. Een plek
waar aandacht is voor vaktechniek, maar ook voor het ontwikkelen van een
attitude en positieve levenshouding. Een plek waar je het leven leert. Een plek
ook waar we als professionals ons stinkende best doen en het goede voorbeeld
geven. Een plek waar we erkennen dat al onze leerlingen zorg en aandacht nodig
hebben en dat sommige leerlingen extra zorg en aandacht nodig hebben.
En dan nog moeten we ons realiseren dat er
ook leerlingen zijn die het onderwijs verlaten zonder
startkwalificatie. Als samenleving is het onze plicht om ook hen te begeleiden
naar een volwaardige plek in de maatschappij.